Ve středu 5. května se 17 závodníků z našeho gymnázia vypravilo na celostátní přebor škol v orientačním běhu. Na ten se naše škola nominovala díky drtivému vítězství v krajské kole přeboru škol v orientačním běhu konaném v Kladně. Dovolujeme si přinést krátkou reportáž z cesty a závodu.
5.55 mžourající nasedáme na Dobříši do autobusu č. D98 směr Praha
6.39 rychlý přesun do metra, nákup lístků na MHD a úprk metrem na Smíchovské nádraží
6.57 nástup do vlaku linky S6. Naštěstí mimořádnost na trati vlak jen zpozdila, přijíždíme na hlavní nádraží s minutovým ztrátou proti jízdnímu řádu
7.10 hledáme naše místa ve vagonu 3 vlaku Regiojetu na lince Praha - Budapešť. V 7.20 žlutý expres vyjíždí po trati 010 směrem na Pardubice. Skupinka chlapců si z kupé vyrobila spací vůz s obřím letištěm. Cesta do Pardubic ubíhá velmi rychle, na tomto železničním koridoru vlak často jede maximální povolenou rychlostí – 160 km/h. V České Třebové opouštíme trať 010 a uháníme vstříc moravské metropoli po trati 260. Před Svitavami překonáváme rozvodí Severního a Černého moře. O 3 km dále již za tímto městem přepíná lokomotiva napájecí soustavu z 3 kV stejnosměrných na 25 kV střídavých (50 Hz).
9.45 přijíždíme oproti jízdnímu řádu pouze o 3 minuty později do zastávky Brno-Židenice. Zde přestupujeme na linku S3 místní příměstské vlakové dopravy. Blbé poznámky o chybějícím metru naštěstí místní domorodci neslyší.
10.04 po pěti hodinách ve veřejné dopravě přijíždíme na železniční zastávku Lesná-nádraží. Venku je již pořádné parno. Na místo závodu nás čeká jen 10 minut svižné chůze. Samozřejmě do kopce. Zato přes panelákové sídliště obklopující lesopark.
10.20 dorazili jsme na místo určení. Strategicky vybíráme místo na ležení a bagáž ve stínu u povinné kontroly divácké části trati (a divíme se, že to nikoho nenapadlo). Většina závodníků se paří na betonovém platě pod parným sluncem. S přibývajícím horkem hledají ostatní účastníci alespoň nějaký stín.
10.30 vyzvedáváme závodnické čipy, nahlašujeme změny.
10.48 Jáchym vede seznámení s terénem podle 10 let staré mapy. Aktuální mapování bude mít k dispozici každý závodník až po svém startu. Snažíme se podle popisu kontrol odhadnout, kde by se tyto kontroly mohly nacházet a jakou částí lesoparku či sídliště bude závod probíhat. Neúspěšně. Moc jsme se netrefili. Mladší závodníci zapomněli buzoly a popisovníky, domlouváme podle pořadí na startu případná zapůjčení.
10.28 Ondřej jde na start. V průběhu následujících 53 minut odstartují všichni naši závodníci. Máme nasazené kategorie H7, D7, H9, D9; tj. holčičí i klučičí kategorie pro nižší gymnázium. V každé z těchto kategorií závodí alespoň 4 závodníci či závodnice z Gymnázia Karla Čapka.
Průběh závodu jemně dokumentují fotografie od kontroly číslo 8, které byla společná pro všechny kategorie. Nejlépe z našich závodníků zaběhl Jakub Janda v kategorii H9. Jakub byl dlouhou dobu o jednu sekundu na prvním místě. Až mezi posledními startující běžec z Plzně jej překonal o nicotných 5 sekund. Přesto je Jakubův čas 22:40 na 3,5 kilometrů dlouhé trati s převýšením 125 metrů a 18 kontrolami, doběhem do prudkého, táhlého kopce, vynikající. V kategorii H9 se všichni závodníci z našeho ústavu umístili v první dvacítce a díky tomu bylo Gymnázium Karla Čapka nejúspěšnějším týmem této kategorie.
Mezi vyhlašované závodníky se ještě dostala Julie Bambousková (kategorie D7). Ta na své 2,6 km dlouhé trati s časem 23:06 zaostala za vítězkou o 3,5 minuty. Díky tomu se umístila na lichotivém šestém místě.
Kategorie D7, 62 závodnic, čas vítězky 19:58
6. Bambousková Julie (sekunda), 23:27
20. Magdalena Š. (sekunda), 27:49
25. Alžběta (prima), 29:32
26. Barbora (prima), 29:33
37. Magdalena R. (sekunda), 45:32
Kategorie D9, 66 závodnic, čas vítězky 19:35
21. Veronika (tercie), 31:28
24. Anežka (kvarta), 32:27
42. Pavla (kvarta), 47:08
Barbora (tercie) diskvalifikována pro neprojití kontroly (to se při OB vcelku stává)
Kategorie H7, 67 závodníků, čas vítěze 20:33
44. Matyáš (prima), 46:31
51. Vít (prima), 54:48
Benedikt a Antonín (oba sekunda) diskvalifikováni pro neprojití kontroly
Kategorie H7, 63 závodníků, čas vítěze 22:35
2. Janda Jakub (tercie), 22:40
7. Jáchym (kvarta), 23:46
13. Ondřej (tercie), 26:52
18. Václav (kvarta), 30:44
13:50 vyhlášení výsledků s účastí Jakuba na bedně a Julie mezi vyhlašovanými. Pár společných fotografií a odcházíme ze závodního areálu na zmrzlinu. Přesouváme se tentokrát pěšky na vlakové nádraží Brno-Židenice. Cestou máme ještě krátký odpočinek na vyhlídce nad Brnem.
16:18 s malým zpožděním přijíždí vlak Vídeň – Praha. Nasedáme tentokrát do velkoprostorového vozu a v pohodlných kožených sedačkách žlutého expresu se řítíme do Prahy.
18:55 na trase jsme nabrali ztrátu 10 minut. Po příjezdu na Wilsonovo nádraží ("hlavák") se odděluje skupina kvartánů, kteří pospíchají zpět na vodácký kurz do Třeboně. Několik závodníků odjíždí s jedním s rodičů do Mníšku pod Brdy autem. Zbytek osazenstva se přesouvá metrem na Anděla.
19:40 odjíždíme autobusem směr Dobříš.
20:20 příjezdem na dobříšské náměstí končí náš letošní výjezd na celostátní přebor škol v orientačním běhu. Ujeli jsme 100 km autobusem, 523 km vlakem, 5 km metrem, ušli jsme 6 km po Brně. Závodníci a závodnice uběhli přes 3 km. Tedy 637 km za 14 hod kvůli necelou půlhodinu dlouhému závodu.
související články: orientační běh sport Brno